Weaker wine may cut cancer risk
January 18th, 2010 - 1:39 pm ICT by ANILondon, Jan 18 (ANI): Wine drinkers can lower their risk of developing cancer by switching to a lower-alcohol alternative, a British cancer charity has suggested.
The World Cancer Research Fund said suggested that swapping a daily glass of wine for a slightly weaker alternative could be enough to lower the risk of some cancers.
Studies suggest people who drink wine with an alcohol content of 10 percent rather than 14 percent might benefit, the charity said.
The calculation was based on figures in a 2007 report, which looked at the evidence for a link between alcohol consumption and cancer.
In theory, scientists calculated that a person drinking one large 250ml glass of wine a night would have a 7 percent lower risk of bowel cancer if they normally drank 10 percent strength wine rather than 14 percent.
This is only a modest decrease of risk for an individual, and there is no clear evidence about how long someone would need to substitute weaker wine for their usual tipple in order to reap this benefit.
However, the charity said that for every 100 people who did it, one case of bowel cancer would be avoided.
While the detailed studies only applied to bowel cancer, it said that there was no reason to believe that the risk of other cancers linked to alcohol, such as throat, oesophageal and breast, would not respond in a similar way.
“Making this change might seem quite minor to do, but it could have a real impact on cancer risk,” the BBC quoted Dr Rachel Thompson, science programme manager for WCRF, as saying. (ANI)
- A Glass of wine a day to keep flab away - Aug 18, 2011
- Wine, beer doubles mouth cancer risk - Feb 05, 2012
- Wine a day ensures healthy old age in women - Nov 17, 2010
- Alcohol doesn't protect against cancer - Apr 01, 2010
- Gentle exercise could prevent thousands of cases of breast, bowel cancer - Aug 31, 2010
- Wine's role ambiguous in protecting heart - Jan 31, 2012
- Following healthy lifestyle tips could prevent bowel cancer - Oct 27, 2010
- Red wine's benefits for heart overestimated? - Sep 20, 2011
- Obesity, not alcohol, greater risk for fatty liver - May 31, 2011
- Wine can help women in middle-age - Sep 08, 2011
- 2 glasses of wine a day in mid-life could make women healthier in old age - Nov 17, 2010
- Even two pegs can endanger life of women with breast cancer - Jul 18, 2011
- Coffee lowers risk of prostate cancer: Study - May 21, 2011
- Drinking at home is silent killer for Britons - Nov 02, 2011
- Large glass of wine ''raises cancer risk by 20 percent'' - Dec 27, 2008
Tags: alcohol consumption, alcohol content, bbc, bowel cancer, breast, cancer charity, cancer research fund, cancer risk, cancers, clear evidence, dr rachel, glass of wine, london jan, oesophageal, rachel thompson, scientists, thompson science, wcrf, wine drinkers, world cancer research fund