Light-to-moderate alcohol consumption helps stave off dementia
March 2nd, 2011 - 6:36 pm ICT by ANIWashington, March 2 (ANI): Scientists have found that light-to-moderate alcohol consumption may decrease the risk of cognitive decline or dementia.
Estimates from various studies have suggested the prevalence of alcohol-related dementia to be about 10 percent of all cases of dementia.
Now researchers have found after analyzing 23 longitudinal studies of subjects aged 65 years and older that the impact of small amounts of alcohol was associated with lower incidence rates of overall dementia and Alzheimer dementia, but not of vascular dementia and cognitive decline.
A total of 3,327 patients were interviewed in their homes by trained investigators and reassessed one and a half years and three years later.
Among the total patients interviewed at baseline, 84.8 percent could be personally interviewed one and a half years later and 73.9 percent three years later.
At baseline there were 3,202 persons without dementia. Alcohol consumption information was available for 3,180 subjects:
Within the follow-up period of three years: 217 cases of dementia were diagnosed, whereby 111 subjects suffered from Alzheimer dementia.
In line with a large-scale study also based on GP attendees aged 75 years and older, the study found that light-to-moderate alcohol consumption was associated with relatively good physical and mental health.
The study was published in Age and Ageing by Oxford University Press today. (ANI)
- Drinking alcohol after age 75 linked to lower risk of dementia - Mar 08, 2011
- Brain scans may help predict which adults will develop Alzheimer's - Apr 07, 2011
- Computer-exercise combo prevents memory loss - May 02, 2012
- Brain exercises may be good initially, but speed up dementia later - Sep 02, 2010
- Abstinence, binge drinking linked to increased risk of cognitive impairment - Jan 11, 2011
- Brain size linked to early Alzheimer's risk - Dec 28, 2011
- DHA 'fish oil' supplements 'not useful for those with mild Alzheimer's' - Nov 03, 2010
- DHA may improve memory and learning in older adults: Study - Nov 09, 2010
- Cataract surgery improves mood, sleep in Alzheimer's - Oct 26, 2011
- Regular moderate alcohol intake cuts dementia risk in older adults - Jul 14, 2009
- Early Alzheimer's identification method found - Jul 10, 2010
- Bilingualism can delay onset of Alzheimer's symptoms: Study - Nov 10, 2010
- Bilingualism can delay onset of Alzheimer's symptoms by 5 yrs: Study - Nov 09, 2010
- Study Suggests Use Of Vitamin B Delays Alzheimer's Disease - Sep 12, 2010
- Hearing loss linked to development of dementia - Feb 15, 2011
Tags: age and ageing, alzheimer dementia, attendees, baseline, cognitive decline, dementia, estimates, gp, half years, incidence rates, investigators, large scale, longitudinal studies, mental health, moderate alcohol consumption, oxford university press, press today, prevalence, scientists, vascular dementia